Stavanger Kirkelige Fellesråd vedtok i september 25 at det skulle bli stabssammenslåinger mellom to-og-to menigheter. Fra 1. september i år skal stabene i Tjensvoll og Madlamark som fungere som en felles stab.
(Bilde: MR-ledere Kjetil Tonstad og Jostein Skogerbø har troen på stabssammenslåing)
Dette er IKKE en menighetssammenslåing, men en stabssammenslåing. Parallelt med Madlamark og Tjensvoll skjer det samme for de fleste menighetene i byen, f.eks. går Bekkefaret sammen med Hillevåg. Noen startet 1. mars, og vi er med i siste pulje fra 1. september.
I mai møttes de to arbeidsutvalgene for menighetsrådene i Madlamark og Tjensvoll for å begynne prosessen på menighetsrådsplan. Menighetsrådslederne Kjetil Tonstad (Madlamark) og Jostein Skogerbø (Tjensvoll) ser optimistisk på prosjektet, til tross for utgangspunktet.
- Det er ingen tvil om at dette blir utfordrende. Det er jo primært begrunnet i nedskjæringer i overføringen fra Stavanger kommune, hvor nå fellesrådet (som er arbeidsgiver og styrer «pengesekken») har bestemt å skjære ned på ressursen daglig leder. På sikt skal denne halveres, ved at daglig leder har to menigheter alene. Midlertidig blir det tilført en administrativ ressurs på 50% samlet for de to menighetene. - Det kan bli travelt å være daglig leder, sier Skogerbø. Tonstad legger til at sammenslåing av staber delvis gjøres for å gjøre dette håndterlig.
– Samtidig kan dette være med å skape et mulighetsrom for nye måter å arbeide på. Vi blir tvunget til å vektlegge kirken som frivillig-organisasjon i større grad. Og stabene kan bli mer «robuste». Nå kan det bli flere fagpersoner som arbeider sammen om samme fagfelt, og kanskje kan det på sikt samarbeides mellom menighetene slik at en utnytter ressursene bedre enn i dag.
Hva tenker dere er viktig i denne prosessen?
- Det blir viktig å ikke bare vektlegge alle de problematiske og praktiske utfordringene, som for eksempel kontorplasser og hvordan man skal ha stab tilstede i begge kirkene, men tenke mulighetsrom. Hva kan dette føre med seg av gode ting? Nå er det bestemt, vi må gå inn i det med oppbrettede armer, sier Tonstad.
- Så blir det viktig å bli godt kjent med hverandre, legger Skogerbø til. – Og dette gjelder både som stab og som menigheter. Stabssammenslåingen må organiseres slik at den blir reell. Og menighetsrådene har allerede avtalt å møtes i juni for å bli kjent med hverandres arbeid og menigheter.
Hvordan vil menighetene merke denne stabssammenslåingen? Blir det nå stabs-tomt i en av kirkene, for eksempel?
- Menighetslivet skal gå sin gang, det er stabene som først og fremst vil merke dette som en endring. Men det er nok mye som pr.nå henger i lufta som ubesvart, som f.eks.kontor-organisering. Jeg tror vi må finne løsninger som gjør at menighetene fortsatt opplever kirken som åpen og tilgjengelig, også på dagtid. Men det er mye vi ennå ikke vet hvordan blir. Vi får ha som utgangspunkt at hvis det kommer endringer, så skal det bli til det bedre, sier Kjetil Tonstad med et smil.
– Vi skal tro og jobbe for en positiv effekt av dette, selv om utgangspunktet er nedskjæringer. Avslutter Skogerbø.
Det er Jan Steinar Halås (daglig leder i Madlamark) som går inn i rollen som daglig leder i den nye sammenslåtte stab fra 1.september, med Camilla Vilde Oscar Andersen (nå daglig leder i Hinna) som administrasjonskonsulent i 50%. Frode Øvergaard (daglig leder i Tjensvoll) blir daglig leder for Hinna og Gausel menigheter fra 1. sept.
(intervju: Jan Steinar Halås)